Kistermelői sajtok a fokhagymástól az ananászosig

2023. 04. 17., h – 10:10

Tavaly áprilisban nyitottuk meg kistermelői sajtműhelyünket. Igencsak döcögősen indult az értékesítés, nehéz volt újként bebizonyítani, hogy igenis van helyünk a piacon. Közel fél évvel a hivatalos engedély megszerzése után végeztem egy kisebb hó végi elemzést az értékesítésről. Szeretnék reményt adni azoknak, akik hasonló vállalkozásba vágnak, illetve egy kis statisztikai áttekintést a tapasztalataimról a szakmabelieknek és érdeklődőknek.

Jóformán már én magam sem tudom mindig hiánytalanul felsorolni, milyen ízesítésű sajtokat rendelhetnek nálunk a vásárlók, ezért készítettem egy listát a kínálatunkból, amit közzé is tettem a Facebook-oldalunkon. Kijelenthetem, hogy a legtöbben ezt olvassák, de a listát megosztom bárkivel üzenetben, vagy nyomtatott formában is: így mindenki kiválaszthatja a számára leginkább tetsző ízvilágot. (A kínálat bővülését a vásárlók egyedi ötleteinek is köszönhetjük.)

Műhelyünkben egyetlen technikával készítjük sajtjainkat, a tejhez csak ecetet és sót adunk hozzá, és ezt ízesítjük.

A legkedveltebb a füstölt natúr sajt, ez a termék termelésünk közel egyötödét teszi ki. Készítünk vitaminos néven ismert sajtot, melyben található kapor, petrezselyem, fokhagyma, lilahagyma, paprika és egy csipet darált erős paprika.

A zöldségek sokaságától eleinte ódzkodtak az emberek, majd egy remek ötlet hatására megváltozott minden. A hirdetésben már nem vitaminos sajtként szerepel, hanem „Szabina kedvenceként”. A névcsere remek marketingötlet volt, valóban beválnak az ilyesfajta reklámok, mint ahogyan a „gazda kedvence”. Ezt támasztja alá az is, hogy a sajtok több mint 17%-át ez tette ki 2022 októberében. A képzeletbeli dobogó harmadik fokán a natúr sajt áll. Előnye, hogy általában az egész család kedveli, és szívesen fogyasztja, beleértve a gyerekeket is. Kiváló ételekbe: rántani, grillezni, reszelni – habár ezek az ízesített sajtokra is igazak.

A lilahagymás, a fokhagymás és a darált csípős paprikás ízesítésű sajtok egyenként az értékesítés 7-8%-át teszik ki.

Az ízekkel való „játék” része, amikor az édes és sós ízeket kombináljuk, jelen esetben az alapból enyhén sós sajtba édes aszalt gyümölcsöket – ananászt, szilvát és sárgabarackot – teszünk.

Különleges ízvilágot képvisel, ám mégis sokan kedvelik, így nem meglepő, hogy az értékesítése 6,3%-ot tett ki. A többi ízesítés részaránya mind 5% alatti, így azokat nem taglalom részletesen.

A minap egy igencsak érdekes dologgal szembesültem, amikor az egyik törzsvevőmnek kiszállítottam a rendelését. A vevőm ízületi problémákkal küzd, csak bot segítségével tud járni. Néhány évvel ezelőtt még semmi baja sem volt, dolgozott. Viszont akkoriban a boltban vásárolt sajtok elfogyasztását követően ízületi fájdalmat tapasztalt. A tőlünk vásárolt házi sajtból azonban szívesen eszik nagyobb mennyiséget is egyszerre, mert nincsenek fájdalmai.

A történet hallatán azt gondolom, van értelme a munkánknak, nem csupán azért, mert sokaknak ízlik a sajtunk, de van, akinek az egészségi állapotára is pozitív hatást gyakorol.

Szeretném megtartani Bociországnak ezt az „arculatát”: valódi házi sajtot készítünk, feleslegesen hozzáadott adalékanyagok nélkül. Hiszek benne, hogy az ilyesfajta kistermelői tevékenységnek van értelme és jövője kis hazánkban.

Forrás: Kistermelők Lapja/ Szilágyi Szabina
Fotó: Szilágyi Szabina