Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a kistermelői piacok és a családi gazdaságokból származó árukat kínáló boltok, amelyek a családias légkör mellett a környezettudatosságra is kiemelt figyelmet fordítanak. Vajas Balázzsal, az ötéves születésnapját ünneplő Pancs termelői piac és a Pancs boltok ötletgazdájával beszélgettünk a piacok közösségépítő erejéről, trendekről, és azt is megtudhattuk, mit nyert a Covid okozta válsággal.
Korábban Londonban éltél és gasztronómiával foglalkoztál, majd a mai napig működő VinoPiano borbárt vezetted, ez a munka egészült ki először a Pancs termelői piaccal és egy ideje a Pancs bolthálózattal. A sokféle tevékenységedben mi a közös motiváció, hogyan következett egyik a másikból?
Elsősorban a kiteljesedés igénye, a fejlődésre való törekvés, illetve a kíváncsiság kötik össze és tartják egyben a projektjeimet. Bármibe is vágjak bele, az száz százalékos odaadást vár el tőlem. Az, hogy értékteremtő vagy sikeres lesz-e egy adott vállalkozás, kezdetben nem egyértelmű, arra mindig az idő és a piac adja meg a választ. Alkotói tevékénységként tekintek ezekre a rengeteg kreativitást igénylő projektekre.
Egyre divatosabbak a termelői piacok, ahol a vevő tudja, honnan érkezik az áru, és milyen minőséget kaphat. Hogyan szervezted meg a Pancs piacot, milyen arculatban, milyen karakter kialakításában gondolkodtál, a termelők kiválasztásában mi volt a döntő?
Nagyjából nyolc évvel ezelőtt fogalmazódott meg bennem a kistermelői piac ötlete, és akkoriban annyira nem voltak elterjedtek az enyémhez hasonló kezdeményezések. Lényegében a Szimpla piac és a Biopiac működött stabilan. A piacok iránti érdeklődésemet az öt év Londonban tartózkodás hozta meg. Konyhafőnökként számos beszállítóval álltam kapcsolatban, folyamatosan vásárokon, piacokon fordultunk meg a stábbal, oda mentem új alapanyagokat felfedezni, és persze inspirálódni.
A VinoPiano borbár megnyitása után az Élesztőházban hamar érdeklődés mutatkozott aziránt, honnan tudnék rendszeresen jó minőségű termelői alapanyaghoz hozzájutni a tapas bárunk számára. Ebben nagy segítségemre volt Rattner Réka, aki a későbbiekben társszervezőként is részt vett a projektben. Minden adott volt, hogy csináljunk egy izgalmas, vibráló piacot az ország legjobb termelőivel.
A termékválasztásban természetesen mindig az ár-érték arány, a hitelesség, az elhivatottság és a mögötte álló személy vagy család a döntő. Azt gondolom, hogy a Pancs-gasztroplacc életre hívásával elindítottunk egy trendet, és ma már számos felületen juthatunk jó alapanyaghoz a fővárosban is.
Mindig hangsúlyozzák, hogy nincs egészséges élet egészséges táplálkozás nélkül. A vegyszermentes zöldség-gyümölcs ára köztudottan meghaladja az áruházakban kínált élelmiszerek költségeit. Az egészség luxus, a kevesek kiváltsága?
Azt gondolom, hogy ez a tendencia folyamatosan csökken. A szemléletváltás kikényszeríti a piacból az elérhető áron kínált jó minőséget. Egyre több itthon az őstermelő, az új gazdaságok, a fiatal vidékre költöző családok, akiknek a vegyszermentesség alap lesz a gazdaságukban, akár sajtkészítésről, akár zöldség-gyümölcs termelésről, vagy húsfeldolgozásról legyen szó. A vásárlóink nagy részének az az első kérdése, hogy vegyszermentes-e a termék, valamint az, hogyan tartják az állatot. Azt tudni kell, hogy a vegyszermentesen gondozott föld nem jár nagyobb költségekkel a gazdaság életében. Manapság olyan bio-növényvédőszereket találunk a piacon, amelyek mindenki számára elérhetőek és megfizethetőek, illetve számos alternatív megoldás létezik. Emellett törekszem a reális piaci árakra, a Boltjainkban és a piacon egyaránt jelezzük a termelőknek, ha az ár-érték arány nem megfelelő, de egy nagy konvencionális gazdaságból származó termék árával a multik polcain nem lehet, és nem is kell versenyeznünk.
A Pancs Bolt egy gyorsan épülő hálózat, ami minden újabb bolttal erősebb lehet az ártárgyalások során, ami azt jelentheti, hogy elérhető áron kapunk csomagolásmentes, termelői árut. Fontos hangsúlyoznom, hogy itthon nincs egy olyan nagykereskedés, ami összefogná ezeket a termékeket és fenntartható módon juttatná el a viszonteladók számára. Ha sikerül megerősödnünk a piacon, még akár ebbe az irányba is elmehetünk.
A Pancs boltok ötlete honnan jött, miben különböznek ezek az üzletek a többitől, akárha a hasonló termékeket árusító boltok kínálatával vetjük össze?
Alapvetően a Pancs Bolt koncepció egy teljesen új fordulat a közértek világában. Átmenet egy delikátesz bolt, egy csomagolásmentes bolt, továbbá egy kávézó között. Elsősorban egy család napi alapanyagigényét szeretné kielégíteni fenntartható módon, termelői jó alapanyagokkal.
Azért tud sokkal gazdagabb lenni a kínálat egy itthon lévő csomagolásmentes bolthoz viszonyítva, mert a termelővel együtt fejlesztjük a terméket a magunk számára, és folyamatosan változtatunk a piaci igényeket figyelembe véve. Minden a fenntarthatóság körül forog, törekszünk a csomagolásmentességre, edukálunk és alternatívát kínálunk a vásárlóknak, akik szépen lassan a saját szintjükön elmozdulnak ebbe az irányba. A Pancs Bolt ötlete már régóta megfogalmazódott bennem, de még váratott magára, míg aztán a COVID mindent átírt. Bezártuk a piacunkat a vírus miatt, létrehoztam egy webshopot, ami nagyon nagy sikerrel ment, heti több száz csomagot szállítottunk ki, több mint 40 termelő portékáiból. Akkoriban ez volt az egyetlen bevételi forrásuk a termelőinknek, úgy éreztem, felelősséggel tartozom értük. A Webshop sikere megerősített a folytatásban.
Könnyű ebben a világban naprakésznek lenni, nem lemaradni a változásokról? Léteznek trendek: ma csomagolásmentesség, és holnap?
Addig a pontig semmi baj nincs a trendekkel, amíg egy-egy jelenség a társadalom számára hasznossá és a környezetünk fenntarthatósága szempontjából szükségessé válik. Natúrbor, elektromos autó, tudatos fogyasztás, fenntarthatóság, csomagolásmentesség stb. – ezek mind üres szavak maradnak, amíg valaki nem teszi elérhetővé a nagyobb tömegek számára. Legyen minél trendibb, amit csinálunk, érdekeljen minél több embert, és akkor kijelenthető, hogy jó irányba dolgozunk. Magyarország egy mikroország, ahol a trendek elképesztő sebességgel söpörnek végig. Míg az egyik dolog képes társadalmi szinten a megmaradásra, addig a másik esetén sikertelenség tapasztalható, mert még nem állunk rá készen.
A környezettudatosság beépülése a mindennapi életbe elengedhetetlen. A kis lépéseké a jövő?
Az alulról szerveződő kezdeményezésekben hiszek, azt gondolom, hogy igazán az vált ki közösségépítő erejű hatást. Csodás látnom, hogyan változtak a dolgok, mióta a Boltok elindultak. Egyre mélyebben foglalkozom a környezetvédelemmel, továbbá azzal, hogyan lehet a mindennapokba becsempészni ezeket az elemeket a Boltokon keresztül úgy, hogy ne legyen tolakodó és erőltetett. Fontos szem előtt tartanom, hogy nagyon sokféle ember, nagyon sokféle élethelyzetből jár hozzánk, és őket napról napra meg kell szólítanunk. Nem lehetünk túlságosan szigorúak magunkkal, hiszen ez az egész egy folyamat, amihez mindenki a maga szintjén adhat hozzá.
Forrás: egy.hu
Fotók: Horpáczi Dávid